Visie op intervisie
Als zzp’er heb je uiteraard geen personeel. Maar hoe zit het met collega’s? Met wie heb je werkoverleg? Van wie krijg je feedback? Wie stimuleert en complimenteert jou? Allemaal zaken die vanzelfsprekend zijn als je in dienst bent bij een werkgever en deel uitmaakt van een team. Het zijn ook zaken die belangrijk zijn om je werk goed te kunnen uitvoeren en om je als professional te kunnen blijven ontwikkelen. We hebben allemaal op zijn tijd weleens behoefte aan iemand om mee te sparren, iemand met wie we onze onzekerheden willen en durven delen. Maar hoe doen zzp’ers dat dan?
Daarvoor heb je dus intervisie. Ook in organisaties kan intervisie een structureel onderdeel zijn van de werkzaamheden. Persoonlijk kwam ik jaren geleden voor het eerst in aanraking met intervisie. Als beginnend docent vond ik het destijds erg prettig om eens per twee maanden in kleine setting mijn ervaringen met leerlingen en lesgeven te kunnen delen met collega’s. Iedereen bracht vooraf een casus in over een situatie waar hij/zij in de praktijk tegenaan liep. En aan het begin van de bijeenkomst besloten we naar behoefte en in goed overleg welke casus we op dat moment uitgebreid zouden gaan bespreken.
Intervisie is dus een gestructureerd collegiaal overleg met gelijkwaardige professionals die werkzaam of in opleiding zijn in hetzelfde vakgebied. Het gaat hierbij niet om de inhoudelijke kant van een zaak; het gaat vooral om de manier waarop die is aangepakt. Onderwerp van gesprek zijn de verrichte werkzaamheden en de daaraan gerelateerde problemen. Beoogd doel is dat het de deskundigheid van betrokkenen vergroot en de kwaliteit van het werk verbetert. Anders dan bij supervisie is er geen hiërarchische situatie waarin iemand de leiding heeft. Intervisie verloopt volgens een bepaald protocol waarin vastgelegd is wat aan de orde komt en hoe de interactie plaatsvindt.